lördag 10 januari 2009

Storasyster som Dollyskötare

Så har man då haft den stora äran att vara Dollyskötare i tre dagar.

Första dagen började med ett litet nyp i axeln från Dollys sida, sen blev det ridning i skritt och trav. Dolly la förstås in ganska många pauser också.

Dag två ägnade vi också åt ridning i skritt och trav. Det gick bättre än första dagen. Sen tänkte jag att Dolly kunde få springa av sig lite i manegen och släppte henne lös. Dolly var dock inte så intresserad av att springa, men efter att ha sjasat på henne lite satte hon full fart genom manegen två gånger. Sen fick det räcka, man kan ju inte ta ut sig helt såg hon ut att tänka. Promenerade sedan runt i manegen med Dolly lös som en hund efter mig.

Så hade redan tredje dagen kommit. Jag hade samlat lite mod och tänkte att idag får vi nog pröva galopp. Eftersom vi var ensamma i manegen plockade jag fram några koner och inledde Dollys karriär som gymkhanaponny genom att skritta slalom runt dem. Övade också på igångsättningar i trav och Dolly var jätteduktig! Sen tog vi oss en liten galopp i varje varv och duktig som hon är fattade Dolly rätt galopp i båda varven. Sen var vi rätt trötta båda två, eftersom Dolly inte alls lagt in några pauser, så jag plockade av Dolly sadeln och så fick hon promenera lös efter mig igen. Plötsligt märkte jag att jag inte hade någon häst efter mig och vände mig om. Där stod Dolly mitt i manegen och tittade mot utgången och sen på mig - nu räcker det väl såg det ut som hon tänkte. Kom nu ropade jag, vi får gå lite till. Jodå, lydig som hon är kom Dolly gående mot mig. Jag började gå igen och då började Dolly trava för att komma ikapp mig. Hon är ju för gullig!

Kommer sakna Dolly nu när hon åker hem igen. Hoppas verkligen att det finns någon därute som vill ta hand om denna underbara lilla häst. /Storasyster

Inga kommentarer: