tisdag 16 december 2008

Ännu en dag med Dolly


Ska börja med att berätta att jag bad min mamma att köpa en söt grimma åt Dolly igår när hon ändå skulle ner till Gekås (jag har mani på grimmor och älskar att köpa nya). Hon kommer stolt hem med en grimma där det står "ÄGER" på nosen. Hon hade helt enkelt efter endast en dag gjort intrycket på min mamma att hon äger, och det kan jag faktiskt hålla med om, det gör hon!


Igår fick Dolly bara gå i hagen och bekanta sig med omgivningen under tiden som jag satt och svettades i skolan, men idag var jag åter på plats för att mysa lite med henne. Jag borstade av henne och satte även idag på tränset och sadeln, hon har fått ett rakt gummibett med äpplesmak, det gillar hon kan jag lova! När vi sedan traskade ner till ridhuset gjorde vi succe bland alla barnen som red lektion, det var inte mycket koncentration på ridläraren där inte. Dessutom vistades det ungefär 5-6tjejer till i ridhuset som bara stod och tittade på lilla Dolly.


Jag började med att longera henne en stund i båda varven och öva avsaktning och igångsättning så att vi lättare ska förstå varandra när jag sitter på, så det blev smackningar och ptroo som stod på programmet idag. Det var från halt till skritt, skritt till trav, från trav till skritt och från skritt till halt, och det fungerade faktiskt riktigt bra. Det tog en liten stund innan hon lyssnade på mig och inte alla andra som smackade på sina hästar men sedan var vi på rätt spår. Efter detta satte jag fast tyglar istället för longerlina på tränset och hoppade upp. Hon rör inte en min när man hoppar upp utan står stilla som om det vore det naturligaste i världen. Sedan tog vi min syster till hjälp och hon fick agera "ledarhäst" och promenerade ett par meter framför Dolly (utan ledtygel), bara för att hon skulle ha någon att följa efter. Och det gjorde hon! Sen övade vi själva lite stopp och start utan hjälp och hon fattade snabbt vad det var jag ville.


Jag kan bara sammanfatta den här dagen på ett sätt, Dolly äger!

Inga kommentarer: